Projekt „Liczymy, ważymy, mierzymy…czyli matematyka w życiu codziennym”
Od połowy września 24 uczniów z klas 4,5,6 szkoły podstawowej poszukuje matematyki nie tylko w książce i zbiorku zadań podczas lekcji. W ramach programu grantowego „mPotęga” przyznanego przez Fundację mBank, którą otrzymało Stowarzyszenie WiR KOPERNIK, nasi uczniowie poszukują matematyki w sporcie oraz kuchni.
Rozpoczęliśmy od spotkania organizacyjnego, a następnie od zajęć matematyczno – sportowych, podczas których mierzyliśmy boisko Orlik w Czarnej. Swoje pomiary każdy skrzętnie zapisywał, po czym przystąpiliśmy do obliczania pola i obwodu. Pomimo wysokiej temperatury powietrza, jaka w tym dniu nam towarzyszyła, nikt nie narzekał 🙂 Każdy z uczestników projektu przystąpił do turnieju piłki nożnej jak i do gier indywidualnych i zespołowych.
Na kolejnych spotkaniach uczestnicy próbowali przenieść wymiary boiska na kartkę papieru. Najpierw zamieniali jednostki długości, następnie omówiliśmy pojęcie skali a później dobierali odpowiednią skalę tak, by boisko oraz pole karne zmieściło się na kartce. Nawet niektórym z nich udało się narysować bramkarza, oczywiście też w skali:) Po zmaganiach z rysowaniem przyszła kolej na układanie własnych zadań tekstowych związanych z piłką nożną, lekkoatletyką czy nawet z prędkością, generalnie z tematyką sportową. Tutaj uczniowie wykazali się dużą kreatywnością. Zadania były autorskie, a w treści występowały tylko i wyłącznie imiona uczestników projektu, nauczycielek prowadzących zajęcia również:) W końcowej fazie projektu wszystkie zadania ułożone przez uczestników zostaną zebrane i wydane jako zbiorek zadań dla uczniów młodszych do wykorzystania w szkole podczas lekcji. Po wysiłku umysłowym przyszedł czas na wysiłek fizyczny. Tym razem uczniowie zmagali się z torem przeszkód, który prowadziła Pani Małgorzata Krudysz (UKS Sokół Czarna) oraz skokiem w dal, gdzie również sami uczniowie mierzyli odległości.
Korzystając jeszcze z pięknej pogody, zorganizowaliśmy kolejne zajęcia matematyczno – sportowe na kompleksie sportowym Orlik w Czarnej. Tym razem uczniowie musieli się zmierzyć z zadaniem tekstowym dotyczącym skali, jednak najbardziej nas zaskoczyły w zadaniu, które wymagało pomysłu i kreatywności …krzyżówką o tematyce sportowo – matematycznej. Własne hasła, własne polecenia i w efekcie własna krzyżówka! Aż miło było popatrzeć na wyniki ich pracy, które zapewne znajdą się w zbiorku zadań podsumowującym cały projekt. Tak jak poprzednio, uczniowie mieli możliwość sprawdzenia się również w konkurencjach sportowych. Były między innymi strzały do specjalnej bramki z sektorami różnie punktowanymi, żonglowanie piłki do nogi czy odbicia piłki siatkowej. Zmagania zakończył wspólny turniej piłki nożnej.
Podczas kolejnych zajęć, tym razem już podsumowujących część matematyczno – sportową, uczniowie rywalizowali w konkurencji, tzw. „wyścig rzędów”. W trakcie tej konkurencji sportowej, jednym z zadań było rozwiązanie polecenia, łamigłówki, rebusu matematycznego, za co uczniowie również uzyskiwali dodatkowe punkty. Okazuje się, że połączenie wysiłku fizycznego z wysiłkiem umysłowym wcale nie jest takie proste, jakby się mogło wielu wydawać. Rozwiązanie łamigłówek czy zadań okazało się dla uczestników prawdziwym wyzwaniem. Na koniec odbył się pokazowy mecz piłki ręcznej. Po spotkaniu odbyło się wręczenie nagród za część matematyczno – sportową naszego projektu. Przed nami warsztaty matematyczno – kulinarne, podczas których zawładniemy całą szkolną kuchnią:)
Serdecznie dziękuję Pani Małgorzacie Krudzsz za pomoc w przeprowadzeniu części sportowej oraz Pani Elżbiecie Podolec za pomoc w prowadzeniu zajęć matematycznych.
koordynator projektu
Iwona Międlar